Експерти Програми USAID ЛЕВ презентували експортний профіль та профіль МСП Київської області

Київ, 15 червня - Програма USAID ЛЕВ презентувала інструменти моніторингу стану розвитку МСП та експорту Київської області: Регіональний профіль МСП та Експортний профіль. Презентація відбулася на зустрічі спільного розширеного засідання координаційної ради з питань розвитку підприємництва при Київській ОДА та регіональної ради підприємців Київської області.

Голова Київської ОДА Олександр Горган, який відкривав зустріч, високо оцінив роботу Програми USAID ЛЕВ: "Таких матеріалів, які сьогодні нам презентують експерти, справді не хватає на місцях. Вони є свіжими та містять дані, необхідні для оцінки ситуації в регіоні. Без цифр неможливо впроваджувати політику на місцях. У той же час, ці роботи є справжнім викликом для регіонального чиновника, адже тепер їх треба ефективно імплементувати." Голова запевнив, що залучатиме напрацювання Програми USAID ЛЕВ до діяльності ОДА.

Максим Суржинський, голова регіональної ради підприємців у Київській області повідомив, що експорту області сприяє локальний бізнес клімат, та питання енергетики: «Я вітаю комплексний підхід та новітні механізми розвитку МСП, які запропонувала Програма ЛЕВ. Зокрема, профіль МСП та експортний профіль»

Тамара Соляник, директор Програми USAID ЛЕВ розповіла про підхід Програми USAID ЛЕВ, за яким ведеться робота: «Наш підхід – створити умови для змін, а далі ми пропонуємо нашу експертизу для розробки стратегічної програми. Стратегії, які ми розробляємо для регіонів повністю грунтуються на принципах Small Business Act – 10 принципів європейської політики розвитку бізнесу. Крім того Стратегія містить чіткі інструменти оцінки, якими ми міряємо як розвивається бізнес та чи успішно діє документ».

Віктор Лях, Президент Фонду Східна Європа розповів про досягнення Програми у цьому напрямку: «Тернопільська область вже прийняла Стратегію, яку ми для них розробили. Цей документ став базою для більш важливих змін та можливостей». Справді, виконуючи документ, на Тернопільщині вже провели тиждень підприємництва, проводять тренінги, семінари, виставки і заходи в школах, створюють інфраструктуру підтримки підприємництва, наприклад Центр підтримки підприємництва. Напрацювали модель бізнес-інкубатора. У 2017 планується запустити 4 ЦНАПи та створити консультаційний пункт для бізнесу. Фінансування на найближчі роки отримали від міжнародної технічної допомоги. Міжнародні донори, надають більше допомоги тим, хто вже визначив свої стратегічні плани на найближчі роки. «Так, За 3-4 місяця можемо запропонувати перший проект документу для Київщини» - повідомив Віктор Лях.

Ігор Бураковський, старший радник з економічних питань Програми USAID ЛЕВ, голова правління ІЕД, продовжив тему стратегічного планування регіональної політики: «Проблема усіх регіональних планів – те, що вони не мають спадковості. Закінчується цікавість, змінюється влада і план закінчується. Стратегія – це визначення принципів регіону, напрямків діяльності, перелік завдань, визначення вартості та джерел фінансування. Стратегія має містити чіткий розподіл відповідальності між бізнесом і владою». Саме тому, за словами експерта, робота ведеться в робочій групі і поза нею – йдуть постійні коментарі до проекту від зацікавлених сторін, які враховуються при розробці.

Оксана Кузяків, координатор аналітичного компоненту Програми USAID ЛЕВ, виконавчий директор ІЕД, презентувала свіжі результати Оцінки ділового клімату в області: «Вона від’ємна, але трохи краща ніж в середньому по країні. За шкалою від «-0,5» до «+0,5» вона складає «-0,09» у Київській області,проти -0,17 по країні. Низький попит та нестабільна політична ситуація є найбільшими перешкодами в області та Україні. Часта зміна законодавства, корупція – це ті перешкоди, які більше дошкуляють в області, ніж в загальному по країні. Що очікує бізнес: зменшення кількості документів необхідних для ведення бізнесу, спрощення податкового адміністрування та створення інформаційного ресурсу. Де виникають проблеми в Київській області: валютне регулювання, митне регулювання, цінове регулювання, регулювання землекористування та адміністрування податків. В Київській області більше ніж в середньому по країні перевіряли підприємства. Перевірки тривали довше і частіше закінчувалися штрафами.

Євген Ангел, експерт Програми USAID ЛЕВ та ІЕД, презентував Профіль МСП Київської області. Цей профіль не є українським винаходом. Він широко використовується в ЄС та є інструментом моніторингу стану сектор МСП. Він використовується для аналізу ефективності стратегічних документів. «Статистика є недосконала в багатьох аспектах. Зокрема часто є відсутньою у вимірі малого та середнього підприємництва. Окрім цього, існує затримка оприлюднення статистики щодо діяльності МСП на півроку і більше. Дані нашого опитування ABCA певним чином компенсують дані, які не представлені в офіційній статистиці. Також проводимо моніторинг заходів політики сприння МСП, під час якого використовуємо, зокрема, офіційні звіти та інформаційні повідомленні органів влади», - розповів експерт.

Андрій Бутін, експерт Програми USAID ЛЕВ та ІЕД, розповів про експортний профіль, який Програма ЛЕВ розробила для Київської області: «Ми відштовхувалися від такого твердження, що розвиток експорту залежить від пошуку ринків збуту». Профіль містить кількісні та якісні зміни, які відбуваються в експорті регіону. В його додатку є перелік потенційних товарів, що може експорту Київська область і країни, які імпортували ці товари у минулому році. Це певний дороговказ для експортерів стосовно того, де шукати нові ринки. Загалом, експортні показники Київської області одні з найкращих в Україні, порівняно з іншими пілотними регіонами Програми – завдяки високих показників експорту в розрахунку на 1 особу та покриття експортом імпорту.

На завершення, прозвучало питання із залу: «Для чого регіональна стратегія, якщо всі важливі питання вирішуються на державному рівні. Чи буде виконуватися Стратегія, якщо є такі питання?» Є загальні питання з оподаткуванням, митним контролем, перевірками тощо. Такі питання справді неможливо вирішити в регіоні самостійно. Питання регіональних заходів, створення ЦНАПів, інформаційного ресурсу таки мають вирішуватися в регіоні. Є речі, які в областях мають свою специфіку: земля, паркування, реклама тощо. Зацікавлення бізнесу розмитнюватися саме на території, перетворення грошей мігрантів в інвестиції на території області. Тут потрібно комунікувати з владою та Києвом, але вирішувати у себе в регіоні.

Розділи за темами

Читайте також