B2C в електронній комерції: Європейський вектор України

Аналітична записка Олександра Крініцина, експерта Програми USAID ЛЕВ та Інституту економічних досліджень та політичних консультацій

ВВП Європи складав близько 17.6 трильйонів євро у 2015 році, де частка ЄС-28 була майже 14,6 трильйонів євро. За оцінками Ecommerce Europe частка європейської інтернет-економіки у ВВП складає 2,59% з потенціалом збільшитися майже в два рази до 2020 року.

Кількість робочих місць, створених прямо або опосередковано завдяки сектору B2C електронної комерції в Європі оцінюється майже в 2,5 мільйони, і ця цифра буде зростати в контексті все більшого проникнення Інтернету в європейському суспільстві, а також прогнозованого зростання електронної комерції.
Наразі в Україні налічується 21,9 млн користувачів Інтернету, що складає близько 58% населення. Такий показник є дуже слабким для Європейської країни. Аналогічне значення для країн ЄС-28 складає 81,5%. Варто також зазначити, що серед українців все ще досить мало покупців онлайн. За даними UADM та Ecommerce Foundation у 2015 році налічувалося лише 3,7 млн таких покупців, що становить 8,4% від усього населення та середні витрати на одного склали 286 євро. Аналогічне середнє значення для Європи склало 43% та витрати у 1 540 євро.

За даними національних асоціацій електронної комерції та оцінок Ecommerce Europe кількість B2C веб-сайтів в Європі виросла приблизно до 750 тисяч в кінці 2015 року, зростаючи темпами від 1% до 15% в рік. Це значення буде рости і у подальшому, з огляду на очікуване зростання майбутніх ринків Південної та Східної Європи, де B2C електронна комерція швидко наздоганяє більш розвинені ринки Західної і Центральної Європи.
 
Поштові та приватні оператори відмічають вражаюче зростання B2C електронної комерції протягом останніх років. За оцінками EcommerceEurope щорічне число B2C посилок, що відправляються клієнтам на внутрішньому ринку та за кордон в інші країни Європи становить 4,2 млрд.
 
Європейський оборот електронної комерції неухильно зростає, з щорічним темпом близько 12-13%. Очікується, що це зростання буде продовжуватися і в наступні роки, в результаті чого в європейській електронній комерції продажі складуть 510 мільярдів євро в 2016, 598 мільярдів євро в 2017 і 660 мільярдів євро в 2018 році.
 
Важливою тенденцією на даний момент є те, що темпи зростання розвинутих ринків спадають у той час як значних темпів набирають Південно- і Східно-Європейські ринки. Україна посідає перше місце за зростанням у 2015 році порівняно з 2014 серед усіх Європейських країн з показником у 34,9%. Крім того, середній темп приросту з 2011 по 2015 роки склав 37,2%, що є найвищим показником серед країн Східної Європи.


Незважаючи на те, чи є бізнес виключно в онлайні чи в фізичних магазинах, всі підприємства роздрібної торгівлі стикаються з аналогічними проблемами. Вони повинні задовольняти споживацькі потреби на кожній точці взаємодії з покупцем, максимально збільшуючи обсяги продажів через кожен канал і пристрій, а також виконувати свої зобов’язання щодо доступності продукту і доставки. Для того, щоб створити сильний роздрібний бренд, до якого споживачі будуть повертатися, покупці повинні отримувати товари або послуги у легкий та необтяжливий спосіб. Вирішенням таких завдань є принцип Омні-канальності, що об’єднує в злагоджену інтегровану систему усі канали продажів, оплати та доставки товарів та послуг.

Для задоволення потреб споживачів важливим елементом є зручна оплата. Компанії повинні розуміти, що споживчі запити і поведінка на кожному ринку різні. Для успішних транскордонних продажів важливо створити підхід оформлення замовлення, що буде локалізований для кожного ринку. Саме тому важливо вибрати постачальника послуг оплати, який буде покривати запити широкої маси споживачів, або запропонувати окремого постачальника для кожного ринку, що може значно ускладнити процес обробки платежів. Одним з таких уніфікованих провайдерів є PayPal, що вже має широке світове покриття і репутацію та є зрозумілим споживачу. Нажаль, в Україні PayPal офіційно не представлений.

Способи оплати повинні бути адаптовані до місцевого ринку, роздрібні ціни повинні бути вказані в місцевій валюті. Ціни на замовлення повинні включати в себе всі податки та збори. Крім того, будь-яка додаткова інформація обслуговування клієнтів повинна бути надана місцевою та/чи англійською мовою.

Крім того, для забезпечення успіху, онлайн торговці повинні пропонувати гнучкі рішення розподілу, безкоштовні повернення і чітку інформацію про місцезнаходження відправлення і терміни доставки.

В умовах анонсованого Єдиного Цифрового Ринку Європи, де Україна має потенціал до участі, підприємці мають бути готові до задоволення потреб вибагливого закордонного споживача. Наразі конкурентні позиції України згідно міжнародних рейтингів є незадовільні, але вже існує розуміння проблемних питань і необхідних кроків для їх вирішення. В комплексі вони сприятимуть іміджу України як торговельного партнера, та збільшенню потоку товарів та послуг через кордон.

Економічна криза, а також агресія Росії на сході України та анексія Криму призвела до значного падіння курсу національної валюти, зниження купівельної спроможності та втрати частини ринку. Обсяги онлайн продажів, ще у 2014 році зросли на 19% в гривнях, але впали приблизно на 20% в доларовому вираженні, головним чином через падіння курсу гривні.

Незважаючи на такі умови, електронна комерція продовжує розвиватись, на ринок заходять нові зарубіжні магазини (наприклад британський магазин одягу NEXT), законодавчо спрощується регулювання електронної комерції (Закон №4496 щодо усунення адміністративних бар'єрів для експорту послуг), продовжується інвестування в торговельні онлайн проекти (Zakaz.ua було проінвестовано на 2.5 млн. доларів США).

Ініціаторами змін мають бути такі гравці ринку як Rozetka, Allo, Modnakasta, Comfy та інші, що є найпопулярнішими на ринку електронної торгівлі. Саме такі компанії за рахунок свого розширення підтягують до належного рівня інфраструктуру, стимулюють необхідність уніфікованих провайдерів електронних платежів, піднімають якість та доступність процесу покупки від першого «кліку» до отримання товару, задають загальний тренд розвитку онлайн торгівлі. Такі переваги в кінцевому випадку розповсюджуються і на МСП, що прагнуть розвивати свій бізнес в тому числі за рахунок B2C електронної торгівлі.

Розділи за темами

Читайте також